Mire jó ez a diploma után?

A portfóliónak utóélete van. Egy jól elkészített, a hallgató fejlődését részletesen bemutató portfólió több szempontból is hasznos lehet a képzés befejezése után is. Nagy segítség lehet a portfólió a frissen végzett tanárjelöltnek akkor, amikor állásinterjúra megy, hiszen nem csak elmondani tudja, mit tanult az egyetemen, hanem alá is tudja támasztani olyan dokumentumokkal, amelyek szakmai fejlődését tükrözik. Ma az oktatás világában egyelőre nem igazán elterjedt, de más területeken gyakorta kérik az adott pozícióra jelentkezőktől, hogy portfólióval érkezzenek az interjúra. Ez ugyanis a fent említett előnyön túl azért is hasznos, mert jó alapját jelentheti egy szakmai beszélgetésnek, így a jelentkező is magabiztosabbá válik, hiszen olyan kérdések kerülnek elő (saját szakmai fejlődésével, tapasztalataival kapcsolatosak), amelyekre biztosan tud válaszolni.

Ezen túlmenően a portfólió hosszabb távon is fontos szerepet játszhat a(z immár) pedagógus életében az által, hogy szakmai fejlődését támogatja. A portfólió olyan, mint egy ujjlenyomat, teljesen egyedi. Vagy ahogyan Carmen Werder, a Nyugat-Washingtoni Egyetem oktatója megjegyezte: a portfólió „az írója gondolkodásának illusztrált története”. Érdemes tudatosítani, hogy a szakmai fejlődés átgondolásakor szinte megkerülhetetlenek az olyan kérdések, hogy valójában mit tartok a legfontosabb szakmai értékeknek, egyáltalán miért is fontos nekem a pedagógia, milyen szerepet tölt be az életemben, mikor és miért kezdtem el érdeklődni iránta, mit is gondolok magamról mint pedagógusról, milyen céljaim, terveim vannak? Ez a sok kérdés abban segítheti a pedagógust, hogy egy kicsit eltávolodhasson a mindennapi feladatoktól, rutintól, s igazán alapvető kérdéseket próbáljon feltenni a saját szakmai életével, céljaival kapcsolatban. Bízunk benne, hogy a most még tanár szakos hallgató későbbi szakmai életének is fontos részévé válik a készülő portfóliója (Babe Útravaló, 2008)!